
امروزه اغلب شرکتهای موفق دنیا از جمله تقریباً تمام شرکتهای فورچون مفهوم شایستگی را در کلیه فرآیندهای مدیریت منابع انسانی یکپارچه کرده و به کار گرفتهاند به طوری که مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگیها به پارادایمی در حوزه منابع انسانی تبدیل شده است.
با این نگاه شناسایی و ارزیابی شایستگیها در کارکنان و برنامهریزی برای توسعه و پرورش آنها به عنوان یک اولویت در مدیریت منابع انسانی شرکتهای پیشرو مطرح میشود.
با کمک کانونهای ارزیابی و توسعه میتوان رفتارهای مرتبط با شایستگیهایی که باعث عملکرد عالی در کارکنان میشود را شناسایی کرده و در راستای اهداف و نتایج سازمانی نسبت به پرورش آن اقدام نمود.
همچنین با کمک ارزیابی شایستگیهای مدیران و کارکنان با رویکرد کانون ارزیابی میتوان شایستهترین افراد را برای احراز مشاغل کلیدی سازمان انتخاب کرد.
معرفی افراد از طرف سازمان، گروه بندی و تهیه برنامه زمانی برگزاری کانون
حضور ارزیاب شوندگان در محل مورد نظر، آغاز فرآیند مصاحبه و ارزیابی از طریق ابزارهای مختلف
ارائه گزارش بازخورد و مشخص شدن نقاط قوت و ضعف و اعلام نتایج به کارفرما
فعالیتهای اصلی ارزیابان در کانون ارزیابی:
۱- مشاهده رفتار فرد در تمرینات، تستها و تعاملات طراحي شده
۲- ثبت رفتارهای مشاهده شده از طریق تکمیل فرمهای استاندارد
۳- طبقه بندی رفتارهای مشاهده شده به ابعاد رفتاری در چارچوب شایستگیها
۴- رتبهبندی شایستگیهای افراد بر مبنای شواهد و قراین رفتاری
۵- توافق بر روی رتبه بندی شایستگیها افراد همراه با سایر ارزیابان
در کانونهای ارزیابی و توسعه از چند ارزیاب استفاده میشود تا از بروز خطا، نگرش تک بعدی و یا تعصبات، جلوگیری شده و شناخت به دست آمده شامل زوایای دید متعدد باشد.